کتاب «مدیریت زحم در دامپزشکی» در سه فصل و با حجم 324 صفحه نوشته شده و هدف از نگارش آن، آشنایی مخاطبان با اصول بنیادی التیام زخم می‏باشد. این کتاب دارای بیش از 30 تصویر رنگی و 30 تصویر تک رنگِ با کیفیت بوده و با استفاده از جداول و دسته بندی های متعدد، موضوع التیام زخم را از ابتدا (شناخت ابزارهای مورد استفاده در درمان زخم) تا التیام موفقیت آمیز زخم به صورت قدم به قدم بررسی می نماید.

 

با کلیک بر روی این متن می‌توانید شناسنامه کتاب حاضر را در سایت کتابخانه ملی ایران ملاحظه نمایید.

 

در فصل نخست با مروری کوتاه بر آناتومی پوست، اصول فرآیند التیام زخم و برخی از اصول مداخلات درمانی در التیام زخم آورده شده است. در حقیقت درک صحیح جزئیات سلولی و مولکولی مراحل التیام زخم به جراح کمک می‏کند تا در هنگام مواجه شدن با یک زخم جدید، بتواند از قدرت استدلال حرفه‏ ای خود برای تعیین بهترین روند درمانی بهره جوید و صرفاً به الگوهای از پیش تعریف شده بسنده ننماید. همچنین این موضوع می‏تواند به پژوهشگران در زمینه طراحی بهتر روش (متدولوژی) پژوهش‏های مرتبط و ایده‏ پردازی جهت یافتن روش‏های نوین التیام زخم کمک نماید. 

 

برای مطالعه بخشی از فصل مذکور روی تصویر بالا کلیک کنید

 

در فصل دوم، بحث مدیریت زخم به شیوۀ کاربردی مورد بررسی قرار گرفته و از ذکر روشهایی که با شرایط کاری کشورمان تطابق ندارند، پرهیز شده است. هدف از این فصل راهنمایی عملی درمانگر در رابطه با شیوۀ مدیریت زخم در یک کلینیک دامپزشکی با امکانات عادی می‏باشد. 

 

برای مطالعه بخشی از فصل مذکور روی تصویر بالا کلیک کنید

 

فصل سوم به مرور هشت بیمار دچار زخم که عمدتاً از دستۀ زخم‏های چالش ‏برانگیز هستند پرداخته است. در این فصل سعی شده است تا مطالب ارائه شده در دو فصل قبلی، در قالب اقدامات عملی برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

 

برای مطالعه بخشی از فصل مذکور روی تصویر بالا کلیک کنید